Jesteśmy w sieci WWW już od 16 XII 2002r.!



Stała współpraca z serwisem: Rada Wspólnoty FZŚ Brodnica
M E N U
s t a r t

F A Q
Co to jest to FZŚ... ??
FZŚ W BRODNICY
Historia powstania brodnickiej Wspólnoty III Zakonu
Krótko o nas...
Skład Rady Wspólnoty
PATRONI FZŚ
Św. Franciszek z Asyżu
Św. Elżbieta Węgierska
Św. Ludwik IX
Bł. Aniela Salawa
PRAWODAWSTWO
Dokumenty FZŚ i FRA
Rada Narodowa FZŚ
Regiony FZŚ w Polsce
REGION GDAŃSKI FZŚ
Skład i siedziba Rady Regionu
Wspólnoty w Regionie
C Z Y T E L N I A
Pisma Św. Franciszka
Duchowość franciszkańska
Inne ciekawe artykuły
LITURGIA GODZIN
Teksty na dziś
Brewiarz.pl
L I N K O W N I A
Rada Międzynarodowa FZŚ
Wspólnoty Narodowe FZŚ
Rada Narodowa FZŚ w Polsce
Wspólnoty Regionalne FZŚ w Polsce
Wspólnoty Miejscowe FZŚ w Polsce
Mini Katalog WWW
D O W N L O A D
Miesięcznik "TERCJARZ"
Dokumenty FZŚ i FRA
Programy
Mp3

Wyszukiwarka

"TERCJARZ" - 07/2017
"TERCJARZ" - 06/2017
"TERCJARZ" - 05/2017
"TERCJARZ" - 04/2017
"TERCJARZ" - 03/2017
"TERCJARZ" - 02/2017
"TERCJARZ" - 01/2017
"TERCJARZ" - 12/2016
"TERCJARZ" - 11/2016
"TERCJARZ" - 10/2016
"TERCJARZ" - 09/2016
"TERCJARZ" - 08/2016
"TERCJARZ" - 07/2016
"TERCJARZ" - 06/2016
"TERCJARZ" - 05/2016
"TERCJARZ" - 04/2016
"TERCJARZ" - 03/2016
"TERCJARZ" - 02/2016
"TERCJARZ" - 01/2016
"TERCJARZ" - 12/2015
"TERCJARZ" - 11/2015
"TERCJARZ" - 10/2015
"TERCJARZ" - 09/2015
"TERCJARZ" - 08/2015
"TERCJARZ" - 07/2015
"TERCJARZ" - 06/2015
"TERCJARZ" - 05/2015
"TERCJARZ" - 04/2015
"TERCJARZ" - 03/2015
"TERCJARZ" - 02/2015
"TERCJARZ" - 01/2015
"TERCJARZ" - 12/2014
"TERCJARZ" - 11/2014
"TERCJARZ" - 10/2014
"TERCJARZ" - 09/2014
"TERCJARZ" - 08/2014
"TERCJARZ" - 07/2014
"TERCJARZ" - 06/2014
"TERCJARZ" - 05/2014
"TERCJARZ" - 04/2014
"TERCJARZ" - 03/2014
"TERCJARZ" - 02/2014
"TERCJARZ" - 01/2014
"TERCJARZ" - 12/2013
"TERCJARZ" - 11/2013
"TERCJARZ" - 10/2013
"TERCJARZ" - 09/2013
"TERCJARZ" - 08/2013
"TERCJARZ" - 07/2013
"TERCJARZ" - 06/2013
"TERCJARZ" - 05/2013
"TERCJARZ" - 04/2013
"TERCJARZ" - 03/2013
"TERCJARZ" - 02/2013
"TERCJARZ" - 01/2013
"TERCJARZ" - 12/2012
"TERCJARZ" - 11/2012
"TERCJARZ" - 10/2012
"TERCJARZ" - 09/2012
"TERCJARZ" - 08/2012
"TERCJARZ" - 07/2012
"TERCJARZ" - 06/2012
"TERCJARZ" - 05/2012
"TERCJARZ" - 04/2012
"TERCJARZ" - 03/2012
"TERCJARZ" - 02/2012
"TERCJARZ" - 01/2012
"TERCJARZ" - 12/2011
"TERCJARZ" - 11/2011
"TERCJARZ" - 10/2011
"TERCJARZ" - 09/2011
"TERCJARZ" - 08/2011
"TERCJARZ" - 07/2011
"TERCJARZ" - 06/2011
"TERCJARZ" - 05/2011
"TERCJARZ" - 04/2011
"TERCJARZ" - 03/2011
"TERCJARZ" - 02/2011
"TERCJARZ" - 01/2011
"TERCJARZ" - 12/2010
"TERCJARZ" - 11/2010
"TERCJARZ" - 10/2010
"TERCJARZ" - 09/2010
"TERCJARZ" - 08/2010
"TERCJARZ" - 07/2010
"TERCJARZ" - 06/2010
"TERCJARZ" - 05/2010
"TERCJARZ" - 04/2010
"TERCJARZ" - 03/2010
"TERCJARZ" - 02/2010
"TERCJARZ" - 01/2010
"TERCJARZ" - 12/2009
"TERCJARZ" - 11/2009
"TERCJARZ" - 10/2009
"TERCJARZ" - 9/2009
"TERCJARZ" - 8/2009
"TERCJARZ" - 7/2009
"TERCJARZ" - 6/2009
"TERCJARZ" - 5/2009
"TERCJARZ" - 4/2009
"TERCJARZ" - 3/2009
"TERCJARZ" - 2/2009
"TERCJARZ" - 1/2009
"TERCJARZ" - 12/2008
"TERCJARZ" - 11/2008
"TERCJARZ" - 10/2008
"TERCJARZ" - 09/2008
"TERCJARZ" - 07-08/2008
"TERCJARZ" - 06/2008
"TERCJARZ" - 05/2008
"TERCJARZ" - 04/2008
"TERCJARZ" - 03/2008
"TERCJARZ" - 02/2008
"TERCJARZ" - 01/2008
"TERCJARZ" - 12/2007
"TERCJARZ" - 11/2007
"TERCJARZ" - 09-10/2007
"TERCJARZ" - 07-08/2007
"TERCJARZ" - 06/2007
"TERCJARZ" - 05/2007
"TERCJARZ" - 04/2007
"TERCJARZ" - 03/2007
"TERCJARZ" - 02/2007
Licznik Dnia
Dzisiaj odwiedzono nas 514 razy
"TERCJARZ" - 09/2015

MIESIĘCZNIK FRANCISZKAŃSKIEGO ZAKONU ŚWIECKICH W BRODNICY - 09/2015




Intencja dowolnej modlitwy obowiązująca Wspólnotę we wrześniu 2015 roku:

O nowe powołania do FZŚ,
błogosławieństwo Boże dla Wspólnot Franciszkańskich,
szczególnie dla Wspólnoty w Wąbrzeźnie,
dary Ducha św. podczas kapituły wyborczej
do Rady Miejscowej.







Życie w samotności,
szukanie woli Bożej



Dla św. Franciszka Bóg był najwyższym dobrem, któremu należy się miłość i cześć. Nie dziwi więc, że oddawał się gorliwej modlitwie i kontemplacji, unikał roztargnienia i szukał miejsc odosobnionych. Samotność była dla niego przestrzenią w której odnajdywał Boga, szukał poznania woli Bożej, by móc ją wypełnić. Trwanie w obecności Boga napełniało go duchową słodyczą. Chętnie przebywał w Greccio, bo w pustelni na skale mógł swobodnie oddawać się kontemplacji. Nie przychodził na posiłki w wyznaczonych godzinach, bo odczuwał bardziej dotkliwy głód kontemplacji. Gdy był w podróży wykorzystywał na modlitwę noc: „doszedł pewnego razu Święty wraz z towarzyszem do jakiegoś kościoła zbudowanego poza obrębem osiedla i pragnąc pomodlić się w samotności powiedział do swego towarzysza: Chciałbym, bracie, tej nocy pozostać tu sam; ty idź do schroniska dla podróżnych i wróć do mnie jutro wcześnie rano”.

Przyjął Alwernię od księcia Orlando, bo była doskonałym miejscem do modlitwy i kontemplacji. Szedł na to miejsce spokoju i samotnego skupienia, pragnąc zająć się tylko samym Bogiem i strząsnąć z siebie energicznie proch światowy, jaki mógłby mu zniszczyć duszę. Wziął ze sobą kilku towarzyszy, by strzegli go od wszelkich spotkań z ludźmi i roztargnień oraz bronili innym – w imię miłości – przystępu do niego. Chciał, by na Alwerni odwiedzał go jedynie brat Leon, który zobowiązany był przynosić mu codziennie trochę jedzenia, a nocą odmawiać z nim Jutrznię.

Celano opowiada, że gdy modlił się w lasach, na pustkowiach, napełniał lasy jękami, zraszał ziemię łzami, bił się w piersi, i jakby odkrył najgłębsze tajniki, rozmawiał tam często głośno ze swoim Panem. Tutaj odpowiadał jako sędziemu, błagał jako ojca, rozmawiał jak z przyjacielem, cieszył się swym oblubieńcem.

Na modlitwę nie szczędził długiego okresu czasu. Nocą samotnie szedł modlić się w opuszczonych i opustoszałych kościołach. „Starał się być zawsze zjednoczonym z Bogiem w nieustannej modlitwie.” „Nie był on człowiekiem, który się modlił lecz sam był prawdziwą modlitwą.” Chodząc, siedząc, jedząc czy pijąc, zawsze był zatopiony w modlitwie.

Franciszek na modlitwie nie myślał o sobie, lecz cały był pochłonięty Bogiem. Będąc zaproszonym do domu Bernarda, zanim jeszcze Bernard stał się jego uczniem, sądząc, że Bernard śpi, zerwał się z łóżka bardzo wcześnie rano i zatopił się w modlitwie, wznosząc oczy i ręce ku niebu, wołał z największą pobożnością i żarliwością: „Panie, Boże mój! Panie, Boże mój!”. Mówiąc tak i wylewając moc łez, stał aż do Jutrzni, powtarzając bez przerwy:
„Boże mój, Boże mój” i nic innego. Wypowiadając to, święty Franciszek kontemplował i uwielbiał wspaniałość Boskiego Majestatu.

Trzej Towarzysze podają: „Tak mocno i z całego serca kochał Boga, że na dźwięk Jego imienia serce topniało mu z miłości, a na zewnątrz objawiał ją słowami: Na dźwięk imienia Bożego powinno padać na kolana niebo i ziemia”. Celano zaś opowiada, że „ułożył kilka hymnów pochwalnych o stworzeniach, zapraszając je, by chwaliły Stwórcę” i pragnął, by te pochwały zaczynały się słowami wyrażającymi uczucie miłości do Boga: „Najwyższy, wszechmocny i dobry Panie, Twoja jest sława, chwała i uwielbienie i wszelkie błogosławieństwo.”

Przeczuwając bliską śmierć, „wzywał wszystkie stworzenia, by uwielbiały Boga, zapalając je do miłości Bożej poprzez swe wiersze wcześniej ułożone. Nawet śmierć, która u wszystkich wywołuje trwogę i ból, głosiła chwałę Bożą i wybiegając z radością na jej spotkanie, przyjął ją jako pożądanego gościa”. W swoim Testamencie napisał: A Pan dał mi w kościołach taką wiarę, że tak po prostu modliłem się i mówiłem: Wielbimy Cię, Panie Jezu Chryste, we wszystkich kościołach twoich, które są na całym świecie i błogosławimy tobie, że przez święty krzyż twój odkupiłeś świat”.

Święty Bonawentura napisał: „Kto będzie mógł opowiadać o żarliwej miłości, która płonął przyjaciel oblubieńca Franciszek? Bo robił wrażenie, jakby był cały węglem rozżarzonym przez płomień Bożej miłości. Wystarczyło mu usłyszeć o miłości Pana, by wzruszyć się i nią zapalić, jak wewnętrzna struna dotknięta poezją zewnętrznego głosu”.

Franciszek interesował się samym sobą, jedynie w tym celu, by poznać wolę Bożą w stosunku do siebie samego. I tak „Franciszek jako dobry i roztropny sługa poszukiwał woli Bożej, do której pragnął gorąco zastosować się”. „Od momentu nawrócenia aż do dnia śmierci gdy czuł się dobrze i gdy był chory, zawsze starał się bacznie śledzić, poznać i iść za wolą Bożą”. Sam zaś mówił: „Zawsze było i jest dla mnie najsłodsze, najdroższe, najmilsze to, co się podoba Panu Bogu memu i co się we mnie i ze mną stało, według woli którego pragnę być we wszystkim zgodny i posłuszny”. W pierwszej Regule napisał: ”Teraz, ponieważ wyrzekliśmy się świata, nic innego nie mamy czynić, jak tylko gorliwie się starać spełniać wolę Pana i Jemu się podobać”.

W jednej z modlitw mówi: ”Wszechmogący, wiekuisty sprawiedliwy i miłosierny Boże, daj nam nędznym czynić dla Ciebie to, o czym wiemy, że tego chcesz i chcieć zawsze tego, co się Tobie podoba, abyśmy wewnętrznie oczyszczeni, oświeceni i rozpaleni ogniem Ducha Świętego, mogli iść śladami Syna twego, Pana naszego Jezusa Chrystusa i dojść do Ciebie Najwyższy, jedynie dzięki Twej łasce”.

Gdy włączył się w szeregi żebraków przy kościele św. Piotra w Rzymie „przywdziawszy potem własne szaty, wrócił do Asyżu dziękując pobożnie Panu za to, że prowadził go w drodze. Nikomu nie wyjawił swego sekretu, nikogo nie prosił o radę, jedynie Boga samego, który już zaczął nim kierować”. Gdy razu pewnego, jeszcze przed nawróceniem, schronił się w grocie, znajdującej się niedaleko Asyżu „prosił nabożnie Boga wiecznego i prawdziwego, by kierował jego krokami i nauczył go spełniać Swą wolę”.

Gdy Bernard chciał go naśladować, powiedział mu: ”Czcigodny Bernardzie, to, co mówisz, jest sprawa tak wielka i niełatwą, że trzeba wpierw prosić o radę naszego Pana Jezusa Chrystusa i błagać Go, by zechciał co do tego objawić nam swoja wolę i pouczyć nas, jak możemy to realizować. Chodźmy więc razem do biskupa, jest tam pewien dobry kapłan i poprośmy go o odprawienie Mszy św. i potem modlić się będziemy aż do tercji, prosząc Boga, aby za trzecim otwarcie m mszału ukazał nam drogę, jaką, według Jego woli, iść mamy”.

Będąc niezdecydowanym odnośnie do formy życia, którą on i jego bracia mieli prowadzić „wezwał brata Masseo i powiedział mu tak: Idź do siostry Klary i powtórz jej ode mnie prośbę, by razem z najbardziej pobożną z sióstr żarliwie modliła się do Boga i prosiła, by zechciał ukazać mi co jest lepsze: czy żebym zajął się głoszeniem słowa Bożego, czy też wyłącznie modlitwą. Idź potem do brata Sylwestra i powiedz mu podobnie”. Chcąc wiedzieć, w jaką stronę powinien udać się jako misjonarz, powiedział do braci: ”Idźcie modlić się do Pana, by mi pomógł wybrać taką prowincję, która byłaby dla Jego większej chwały, dla pożytku i zbawienia dusz naszych i dla dobrego przykładu Zakonu”.

"Doszedłszy na Alwernię, zaraz pierwszej nocy błagał Boga, by mu poprzez jakiś znak pozwolił zorientować się czy jest wolą Bożą, by tu pozostał. Gdy zatrzymał się w jakimś miejscu na modlitwę lub idąc w świat dla głoszenia słowa Bożego, Franciszek starał się zawsze rozpoznawać wolę Pana, by móc lepiej podobać się Mu i zawsze być zgodnym z Jego wolą. Czasami obawiał się, że ciało pod pretekstem zatopienia się w modlitwie zechce odpocząć i nie zechce zgodzić się na trud chodzenia po świecie i głoszenia słowa Bożego, co przecież było istota działalności, jaką Chrystus spełniał na tej ziemi”.


Nasze być

Człowiek jest bytem relacyjnym, ale jednocześnie nikt nie może uciec od doświadczenia własnej samotności w kluczowych chwilach swego życia, jak również przy śmierci. Tylko ten, kto potrafi żyć samotnie, może wejść w prawdziwe relacje wspólnoty z innymi.


Pismo święte

Samotność jest błogosławiona, w której Bóg mówi wprost do serca (Oz 2,16). Na pustyni można przeżyć chwile najgłębszego zjednoczenia z Bogiem. To właśnie tam Pan otacza swój lud ojcowskimi uczuciami, wspiera go i kieruje nim, kiedy jak dziecko uczy się chodzić (Oz 11,1-4). Jezus przygotowuje się na pustyni do publicznego życia, często szuka sobie miejsc odosobnionych, by modlić się do Ojca (Mk 1,35.45; 6,45; Łk 4,42) i to samo proponuje swoim uczniom: mają się modlić w zaciszu swej izdebki (Mk 6,3-6).

Pustynia i samotność są szansą poznania samego siebie, swojego serca. Pozwalają rozpoznać głos Ducha Świętego wśród wielu docierających do nas głosów. Człowiek uczy się rozpoznawać i akceptować własne ograniczenia i rany, odnajdywać wole Bożą w sobie.


Nauka Kościoła

Zgadzanie się z wolą Bożą oznacza gotowość do przyjęcia Bożych wymagań, akceptację wszystkiego, czego Bóg żąda od człowieka. Całkowite poddanie woli ludzkiej a przez nią i innych władz człowieka – woli Bożej. Obejmuje następujące akty: a/ poznanie woli Bożej wobec siebie, rozpoznanie sposobu jej realizowania; b/ okazywanie zadowolenia z Bożego działania (dary Ducha Świętego); c/ dobrowolną, świadomą akceptację działania Bożego, podjęcie współpracy z Jego łaską (zgodę woli); d/ konkretne wprowadzenie w czyn Bożych natchnień.

Czyny dokonane zgodnie z wymaganiami woli Bożej są sprawdzianem oddania się człowieka Bogu, dlatego często utożsamia się szukanie woli Bożej ze świętością, jako warunek dojścia do doskonałej miłości, dowód i wyraz miłości Boga. Powoduje wewnętrzne oczyszczenie, odnowę duchową, wyklucza grzech dobrowolny. Szukanie woli Bożej stanowi istotę mistycznego zjednoczenia z Bogiem.


Wnioski:

Święty Franciszek uczy nas:

• Szukać woli Bożej, poznawać ją w ciszy, na modlitwie.

• Podejmować wysiłek i szukać sposobu realizacji woli Bożej.

• Zgadzać się z wolą Bożą. Wyrazić swoje zadowolenie.

• Świadomie i dobrowolnie swoją wolą akceptować.

• działanie Boże w swoim życiu.

• Podjąć współpracę z wolą Bożą.

• Przyjmować i wprowadzać w czyn Boże natchnienia.


Zastosowanie:

Jesteśmy wezwani do:

• Znajdowania przestrzeni samotności i ciszy w swoim codziennym życiu.

• Nieszczędzenia czasu na modlitwę.

• Szukania w modlitwie Boga a nie siebie.

• Szukania w modlitwie woli Boga dla swego życia.

O. Józef Łaski OFMCap







A K T U A L N O Ś C I


W dniu 18 lipca 2015 roku przedstawiciele Wspólnoty FZŚ wraz z Asystentem Prowincjalnym brali udział w XXII Pielgrzymce FZŚ na Jasnej Górze. W ostatnią niedzielę lipca br. wraz ze Wspólnotą FZŚ z Grudziądza, Współbraćmi franciszkańskimi biesiadowaliśmy w ogrodzie klasztornym przy grillu.





KALENDARZ LITURGICZNY


01.09. - Wspomnienie obowiązkowe bł. Bronisławy, dziewicy

03.09. - Wspomnienie obowiązkowe św. Grzegorza Wielkiego, papieża i Doktora Kościoła

08.09. - Święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny

09.09. - Wspomnienie obowiązkowe bł. Anieli Salawy, dziewicy, patronki FZŚ w Polsce

14.09. - Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

15.09. - Wspomnienie obowiązkowe Najświętszej Maryi Panny, Bolesnej

16.09. - Wspomnienie obowiązkowe Świętych Męczenników: Korneliusza, papieża i Cypriana, biskupa

17.09. - Święto Stygmatów św. Franciszka z Asyżu

18.09. - Święto św. Stanisława Kostki, zakonnika, patrona Polski

21.09. - Święto św. Mateusza, Apostoła i Ewangelisty

23.09. - Wspomnienie obowiązkowe św. Pio z Pietrelciny, kapłana

25.09. - Wspomnienie obowiązkowe bł. Władysława z Gielniowa, kapłana

28.09. - Wspomnienie obowiązkowe św. Wacława, męczennika

29.09. - Święto Świętych Archaniołów Michała, Gabriela i Rafała

30.09. - Wspomnienie obowiązkowe św. Hieronima, kapłana i Doktora Kościoła





WIADOMOŚCI DLA WSPÓLNOTY FZŚ


W każdą sobotę o godz. 10.00 – spotkanie Rycerzy św. Franciszka.

W każdy poniedziałek, po wieczornej Mszy świętej adoracja Najświętszego Sakramentu
i wspólna modlitwa Litanią ku czci św. Franciszka.

W m-cu maju, czerwcu i październiku, nie ma adoracji po Mszy świętej,
bowiem wystawienie Najświętszego Sakramentu jest podczas nabożeństw.


W każdy piątek o godz. 17.30 – udział w modlitwie różańcowej i nabożeństwie,
a po wieczornej Mszy św. wspólna Modlitwa Brewiarzowa - Nieszpory.


01.09. - Spotkanie na rozważaniu Ewangelii na najbliższą niedzielę po wieczornej Mszy św.

09.09. - Dzień Skupienia w Grudziądzu

15.09. - Spotkanie Rady Miejscowej - po wieczornej Mszy św.

27.09. - Spotkanie w salce – godz. 14.30, Msza św.- godz. 16.00.






TERCJARZ – MIESIĘCZNIK FRANCISZKAŃSKIEGO ZAKONU ŚWIECKICH W BRODNICY
Redakcja: s. Bożenna Chełkowska OFS, Materiały pomocnicze: Praca zbiorowa - CHARYZMAT FRANCISZKŃSKI
Opieka merytoryczna: o. Bonus Tomasz Dąbrowski OFM.
Adres: Klasztor Franciszkanów, ul. Sądowa 5a, 87 – 300 BRODNICA tel. (56) 498 25 07.
Adres e-mail: fzsbrodnica@go2.pl
Strona internetowa: www.fzsbrodnica.franciszkanie.pl



Opracował i zamieścił: Titanic - Drukuj
2212411 Unikalnych wizyt

| Powered by PHP-Fusion | Webmastering & All Modified by: Titanic | |